Hepta Energy panus Vanasadama trammiliini projektis: tänavavalgustus, elektrivälisvõrk ja sidevõrk

Taust ja eesmärk

Tallinna Vanasadama trammiliin on uhiuus ühistranspordi ühendus, mis seob omavahel pealinna kõige olulisemad liiklussõlmed – sadama, tulevase Rail Balticu Ülemiste raudteeterminali, lennujaama ja bussijaama. Projekti eesmärk oli luua umbes 2,5 km pikkune trammitee haru, mis võimaldab reisijatel mugavalt liikuda mere-, raudtee-, õhu- ja maanteeühenduste vahel. Tegemist on Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU toel teostatud suuremahulise taristuprojektiga, mille maksumus oli ligikaudu 55 miljonit eurot, millest 36,5 miljonit eurot rahastati Euroopa Liidu vahenditest. Projekti tellijaks oli Tallinna linna kommunaalamet ning peatöövõtjateks Merko Ehitus Eesti AS ja KMG Infra OÜ (ühispakkumine), kellega sõlmiti projekteerimis- ja ehitusleping 2022. aasta augustis.

Tallinna linnajuhid on rõhutanud, et uus trammiliin on strateegilise tähtsusega investeering, mis loob kiire ja mugava ühenduse kõikidele Tallinnasse saabujatele, sõltumata transpordiliigist. See projekt on osa laiemast visioonist arendada Tallinna linnaruumi ja ühistransporti – Vanasadama ümbrusest kujuneb kaasaegne linnakeskus innovaatilise arhitektuuri ja taristuga, sarnaselt tulevase Rail Balticu terminali ümbrusele Ülemistel. Uus trammitee aitabki täita seda visiooni, ühendades senisest paremini eri linnaosad ja transpordisõlmed ühtseks tervikuks.

Visuaali autor InfraBIM OÜ

Trass ja tehnilised lahendused

Vanasadama trammitee projekteerimine algas 2022. aasta teises pooles ning ehitustööd kestsid 2023. kevadest kuni 2024. sügiseni. Uus trammiliin kulgeb Kivisilla ja Gonsiori tänavate ristmikust (Tartu maantee trammikoridori haruna) vasakpöördega Gonsiori tänavale ning sealt edasi A. Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänavate kaudu sadama suunas. Trass läbib Reisiterminal A esist ala ning kulgeb seejärel Linnahalli alt läbi Kultuurikatla juurde, kus liitub Põhja puiesteel oleva Kopli suunalise olemasoleva trammiteega. Kokku rajati ~2,5 km ulatuses kaherööpaline trammitrass koos kolme uue trammipeatusega (sh Vanasadam A-terminali juures ning kesklinnas A. Laikmaa peatuse läheduses) ja tagasipöörderingiga sadama alal.

Trammitee rajamine tihedasse linnakeskkonda nõudis mahukaid ümberkorraldusi. Uuendati vee-, kanalisatsiooni-, gaasi-, elektri- ja sidevõrke. Rajati uus veoalajaam, mis saab toite 10 kV keskpinge võrgust ning muundab selle 600 V alalispingeks trammide kontaktvõrgu tarbeks. Kontaktvõrk ise ehitati kaasaegse õhuliinisüsteemina. Samuti rekonstrueeriti jalakäijate liikumisteid ning paigaldati uus energiatõhus LED tänavavalgustus.

Hepta Energy panus projektis

Hepta Energy projekteeris Vanasadama trammiliini jaoks kolm olulist taristuelementi: tänavavalgustus, elektrivälisvõrk ja sidevõrk. Meie inseneride roll oli tagada, et kõik tehnosüsteemid toimivad usaldusväärselt, ohutult ja energiatõhusalt Tallinna kesklinna keerukas linnaruumis.

Tänavavalgustus

Trassikoridori ja lähialade tänavavalgustus projekteeriti LED-lahendustena, mis tagavad energiasäästlikkuse ja hea nähtavuse. Paigaldasime uued valgusmastid ja -korpused kogu 2,5 km ulatuses, arvestades liiklusvoogusid, jalakäijate ala ning rattateid. Erilist tähelepanu said trammipeatused ja ülekäigurajad, mis valgustati intensiivsemalt ohutuse tõstmiseks. Valgustuslahendus integreeriti Tallinna kaugjuhitavasse haldussüsteemi, võimaldades dimmerdamist öistel tundidel.

Elektrivälisvõrk

Projekteerisime trammiliini elektrivälisvõrgu alates liitumispunktidest kuni veoalajaama ja trammide kontaktsüsteemini. Kavandasime alajaama liitumise 10 kV keskpinge võrku ning jaotuse 600 V alalispinge kontaktvõrku. Lisaks projekteerisime toitekaablid trammiliini taristule, nagu foorid, infotablood ja piletiautomaadid. Kõik kaablid paigaldati maa alla kaitsekonstruktsioonidesse, et tagada pikaajaline töökindlus. Paljudes trassiõlmedes tuli kooskõlastada ja vajadusel tõsta ringi olemasolevaid elektrikaableid.

Sidevõrk

Trammitaristu sidevõrgu lahendus hõlmas fiiberoptiliste kaablite planeerimist trassi ulatuses. Side tagab ühenduse trammide juhtimissüsteemidega, infotabloode, valve- ja turvaseadmetega ning võimaldab tulevikus ka hädaabikõnede teenuseid. Trassile lisati sidekanalid turvakaamerate ja pöörangute automaatika jaoks. Samuti tuli arvestada olemasolevate sideoperaatorite kaablite kaitsmise ja ümbertõstmisega.

Tallinna Vanasadam

Tulemused ja tulevik

Trammiliin avati ametlikult 29. novembril 2024. Tramm number 2 sõidab Vanasadamast Koplisse ja Lasnamäele, pakkudes senisest mugavamat ühendust. A. Laikmaa peatus Viru keskuse juures on muutunud üheks Tallinna kõige kasutatumaks. Jaanuaris 2025 sõitis sellel liinil ligi 400 000 reisijat.

Vanasadama trammiliinist on saanud uus standard Tallinna ühistranspordi arengus. Hepta Energy panus tänavavalgustuse, elektrivälisvõrgu ja sidevõrgu projekteerimisel aitab luua kestlikku, töökindlat ja targalt juhitavat linnataristut.

Soovin avaldada tänu professionaalse ja sujuva koostöö eest Vanasadama trammiliini projekti raames. Teie poolt pakutud elektrotehnilised lahendused olid läbimõeldud, optimaalsed ning hästi kohandatud objekti spetsiifikale. Kogu projektiperioodi vältel toimis koostöö ladusalt – suhtlus oli operatiivne ja konstruktiivne, mis toetas efektiivset töökorraldust objektil. Samuti väärib esiletõstmist koostatud projekt dokumentatsiooni kõrge kvaliteet ja hea loetavus, mis hõlbustas oluliselt ehitustööde läbiviimist. Hindan kõrgelt teie meeskonna panust ja professionaalsust ning jään ootama edasisi koostöövõimalusi tulevikus.
Vitali Jurov, KMG Infra elektritööde projektijuht

Soovid nutikat tänavavalgustuse või elektri- ja sidevõrgu lahendust ka oma projekti? VÕTA ÜHENDUST Hepta Energy meeskonnaga!

Projekti visiitkaart:
Asukoht: Tallinn, Vanasadam – A. Laikmaa tn kuni Põhja pst
Tellija: Merko Ehitus AS & KMG Infra OÜ
Hepta Energy roll: tänavavalgustuse, elektrivälis- ja sidevõrkude projekteerimine Tallinna kesklinna trammikoridoris

Võta ühendust